De Wetten

De Wetten van het Hart
2009

Een drieluik, Hanneke de Munck samen met Shawky Ezzat, kunstschilder.




Dit altaarstuk bestaat uit een dubbele poort  op een podium van grenen balken 200 x  200 x 15 cm. Hanneke de Munck richtte een antieke Pakistaanse poort op, 150 x 195 cm, cederhout met gesneden versiering; en sneed beelden van lindehout, twee profeten, 70 cm hoog. De totale hoogte is 210 cm.

 

Shawky Ezzat voegde een tweede poort toe, 155 x 195 x 5 cm, roze geschilderd multiplex, de randen beschilderd met teksten in het Arabisch, Latijn en Hebreeuws.

De gekozen teksten zijn van belangrijke meesters uit de literatuur van de drie grote monotheïstische culturen:

Hanneke de Munck: Latijnse tekst van Pico della Mirandola uit De hominis dignitate:

Sed quonam pacto vel iudicare quisquam vel amare potest incognita?

(Duits) Wie aber kann jemand etwas beurteilen oder etwas lieben, was er nicht kennt? 
(Ned.) Maar hoe kan men iets dat men niet kent hetzij veroordelen hetzij toejuichen?
 

Shawky Ezzat: Arabische tekst van Khalil Gibran, dichter uit Libanon, 1889-1931, uit het Boek De Profeet, hoofdstuk Almostafa:

Zo dit inderdaad het vuur is waarin ik mijn lantaarn ophef, het is niet de vlam die zal branden. Ledig en duister zal ik mijn lamp opheffen.

En de wachter van de nacht zal haar vullen met olie en haar ook ontsteken.

 

Vertaling Carolus Verhulst.)

 

 

Uit de Hebreeuwse Misjlee-Spreuken gekozen met de hulp van rabbijn Tamarah Benima:


13 Mijn zoon eet honing, dat is goed voor je. Zoete honing streelt de tong.
14 Zie wijsheid als de honing voor je leven. Als je wijsheid vindt, heb je een toekomst, je hoop gaat niet verloren.
19 Wind je niet op over kwaadaardige mensen, wees niet jaloers op de slechten. 
20 Want wie kwaad doet, heeft geen toekomst, Het licht van de slechten wordt gedoofd.

 

 

Shawky wilde de deuren van de oude poort niet beschilderen, omdat hij het oude hout met de verfresten van vroeger juist heel levendig en belangrijk vond. Hij maakte een tweede, strakke, moderne poort om het contrast met de oude en de nieuwe tijd te benadrukken. Hanneke de Munck vond het een verrijking en heel interessant dat een schilder zo vanzelfsprekend de derde dimensie betrad. Het tweede deel, de moderne poort, is door Shawky in een roze kleur geschilderd. Volgens hem is dat de meest spirituele kleur van de Oosterse cultuur. Met deze kleur wil hij hoop uitdrukken, en liefde voor de toekomst.

 

Hanneke de Munck:
De opening van de poorten vormt het centrale paneel van dit drieluik; het verbeeldt het onbevangen, open hart. Hier zijn de wetten van het hart te vinden.

In de panelen van de deuren zijn twee beelden bevestigd, die profeten voorstellen, uit lindehout gesneden. Eén van de profeten is de zachtmoedige boodschapper, de andere profeet is de toornige profeet. 
 


Shawky Ezzat:

Als moslim kunstenaar herinner ik me twee bijzondere verhalen. Overgeleverde verhalen, zoals over het offer van Abel & Kaïn (zonen van Adam en Eva) en dat van Abraham, die zijn zoon aan God offert, zijn in onze tijd niet meer goed te begrijpen. Maar ongetwijfeld speelt er een metafysische wereld (meta als onzichtbaar, en fysisch als bestaande, waarneembare wereld). Wij zijn in ons wezen beide werelden.